MY FIRST DESIGN AWARD
  |   CATEGORY: MY DESIGNS   |   COMMENT THIS POST   |   3 ALREADY HAVE

 
För ett tag sedan gjorde jag en kampanj mot Female Genital Mutilation (könsstympning). Det är ett mycket groteskt och känsligt ämne, som folk oftast ignorerar eftersom de känner sig obekväma att diskutera det. För er som inte vet vad könsstympning handlar om; Det är en tradition i vissa kulturer där de skär och syr i flickors (oftast 0-15 år gamla) underliv. Varför? För heder och för att hålla flickorna oskulda tills de gifter sig.

Så mitt mål med den kampanjen var att öka medvetenheten och uppmärksamma om ämnet. Eftersom det är ett känsligt ämne som sagt, så ville jag göra något som är lite metaforiskt. Ett lättare sätt för tittaren att ta in budskapet utan att känna sig attackerad. Ovan ser ni reslutatet, där jag designade den här kampanjen med frukt som påminner om det kvinnliga underlivet.

För några veckor sedan fick jag även mitt första design pris, för den här kampanjen. Jag vann Silver i Advertising kategorin på Creative Conscience Awards 2015. Skakig och förbluffad fick jag gå upp på scen och ta emot mitt pris, på hösta våningen i ett lyxhotell med en breathtaking utsikt över hela staden. Vilken upplevelse! Men det var inte allt det där som egentligen betydde något, det va faktumet att få bekräftat att jag som formgivare har makten att verkligen bidra till tunga ämnen. Det är därför jag håller på med det här.

HEROES REBORN: TRAILER
  |   CATEGORY: NEW SHOWS/SEASONS   |   COMMENT THIS POST   |   8 ALREADY HAVE

 
Kommer ni ihåg tv-serien Heroes? Save the cheerleader, save the world? Serien lades ner 2010 efter bara fyra säsonger, på grund av för låga tittarsiffror. Det ironiska däremot, är att den snabbt efter den lades ner, blev en av världens mest nerladdade tv-serie på nätet. Serien som handlar om vanliga människor med ovanliga förmågor, får nu en spin-off som heter Heroes Reborn.
 
Heroes Reborn handlar om nästa generation av "heroes" och hur världen har varit under tiden de tidigare har varit frånvarande. En del av de gamla skådepelarna återvänder för att fortsätta deras roller som till exempel Jack Coleman (Noah Bennet), Noah Gray-Cabey (Micah Sanders), Greg Grunberg (Matt Parkman), Masi Oka (Hiro Nakamura) och Sendhil Ramamurthy (Mohinder Suresh). Inga ord ännu om Hayden Panettiere eller Milo Ventimiglia. Den har premiär 24 september på NBC och säsongen kommer innehålla 13 avsnitt. Kommer du titta? Det kommer jag definitivt göra!


COCA COLA: NO LABEL CANS
  |   CATEGORY: DESIGN & COMMUNICATION   |   COMMENT THIS POST   |   9 ALREADY HAVE

 
Coca-Cola revolutionerar marknaden ännu en gång. I mellanöstern lanserade Coca-Cola kampanjen "No Labels" under den muslimska högtiden Ramadan. En av världens mest kända märken har tagit bort sin egen etikett på sina burkar, i ett försök att främja en värld utan etiketter och fördomar. Vilket gör det även till världens första etikettlösa produktförpackning. Konceptet som är framtaget av byrån FP7/DXB, lanserades som ett socialt experiment i begränsat exemplar.


Follow on Bloglovin