Berghs titled best advertising school of the year
  |   CATEGORY: DESIGN & COMMUNICATION   |   COMMENT THIS POST   |   0 ALREADY HAVE

The student teams "Do Zero For Climate Change" and "Google Gesture"

Berghs School of Communication har ju länge haft högst rank bland design och kommunikation högskolorna i Sverige. Men nu bekräftas det i resten av världen också. På världens största festival för kreativitet, Cannes Lions, prisades Berghs för "School of the Year". Detta på grund av att de hade flest finalister i reklamtävlingen "Future Lions" som hölls inför festivalen. Det kom in 1760 bidrag från studenter i hela världen och 5 grupper blev finalister (varav 2 studentgrupper från Berghs). Tävlingen gick ut på att man ska koppla en valfri publik till en produkt eller tjänst från ett globalt varumärke, på ett sätt som inte var möjligt för fem år sedan. Nedan kan ni se koncepten från Berghs två studentgrupper. 
 

 

"Do Zero For Climate Change" är framtagen av Fabian Lakander, Pia Hansson Näslund, Afshin Piran, Sebastian Sandberg och Linda Kraft. Man behöver bara 0 grader i frysen för den godaste glassen. Men studier visar att New York borna har frys som är upp till 40 minus grader. På så vis blir inte bara glassen dålig, man slösar även energi. Men ibland kan det vara svårt att hålla reda hur många minus grader frysen har. Därför har den här gruppen lagt en termometer på varje Ben&Jerry glass så att man sparar energi!

 
 
“Google Gesture” är framtagen av David Svedenström och Ludwig Hallstensson. Vi går miste om många intressanta konversationer på grund av att vi inte förstår varandra. För att lättare kommunicera med de som har talsvårigheter, tog denna grupp fram "Google Gesture" som kan översätta teckenspråk till tal. 


Follow on Bloglovin