HEMSIDA TILL MUSIKFESTIVAL
  |   CATEGORY: EVERYDAY, MY DESIGNS   |   COMMENT THIS POST   |   4 ALREADY HAVE

(Klicka på bilden för att komma till den tillfälliga sidan. Obs, de mesta informationstext och bilder är exempel tills vidare)
 

I kursen "Interaktionsdesign 1:1" så blev klassen anställda av en produktionsbyrå för att formge en interaktiv sida till en musikfestival. Alltså samtidigt som det var en kurs vi skulle betygsättas i, så kommer även ett av våra arbeten användas som den officiella hemsidan till festivalen.

 

Klassen delades i 8 grupper bestående av 2-3 personer, för att skapa det här projektet som vi har hållit på med sedan november. Vi kommer bedömas utifrån 3 steg: skriftliga inlämningsuppgifter (Kommunikativplattform, Användaren i fokus), skriftlig och muntlig presentation och den sista och som väger tyngst är projektarbete och workbook. Workbook är alltså en individuell skriftlig samling av hela processen (syfte, mål, metoder, bakgrund och research, förarbete, produktion, reflektion) där vi motiverar och argumenterar för allt.

 

Igår hade alla grupper slutredovisning. Så här blev min grupps slutresultat. Jag designade detta och trots att det inte var något krav så kodade jag den också. Kan berätta kort och snabbt om några av desigvalen så det inte blir allt för långt. Vår färgpalett bestod av svart, blå, vit och orange. Svart valde vi som en dominant färg för att skapa mystik och även få till en klubbkänsla. Blå och vit står för det hård och kalla yttre som kopplar till namnet och vädret. Orange står för den varma kärna i festivalen, som kopplar till inomhusfestival och umgänge. Över slideshowen ligger det en hinna över bilderna (som ligger i kodningen och inte på bilderna) med färgfläckar. Dessa påminner om spotlights som kopplar till konsert men även klubb. Artisterna i slideshowen valde vi att ha väldigt stora för att dels har artisterna själv ett varumärke och egen målgrupp, vilket förtydligar festivalens målgrupp och artisterna drar även till sig publik. I menyn gick vi samma spår, blå och vit står för de hårda yttre men när man håller över menyn så byts färgen till orange vilket är den varma inre. 

 

Enligt en studie tar det 5-6 sekunder att fånga en besökares uppmärksamhet och det är just det vi har jobbat efter. Vi har förenklat användarens upplevelse. När de flesta andra har gått efter väldigt typiska festivalsidor med header, meny under, sen bildblock. Så har vi valt att göra något väldigt annorlunda från det. Man behöver inte scrolla, byta sida, drunkna i massa text, bilder och element. All information man behöver ligger direkt man kommer in. Det är väldigt minimalistiskt, mycket luft och väldigt lätt att ta in. Samtidigt som den upplevs som enkel så är den inte som en typisk festivalsida, vilket gör den intressant.

 

När vi redovisade arbetet igår fick vi väldigt bra feedback. De tyckte att vår presentation stack ut jämfört med de andra. Att vi var den gruppen som visade att vi verkligen förstått uppgiften genom att vi diskuterade vårt förarbete noggrant och att vi argumenterade verkligen för alla våra val. De sa även att vi fick deras uppmärksamhet direkt med designen. Att enkelheten gör så otroligt mycket. Men eftersom sideshowen inte är kvadratisk så skulle det bli en svårighet för dom att byta bilder själva, om de skulle boka om en artist. Om bilden inte har svart bakgrund och när de inte kan klippa ut en ljus bakgrund själv. Och att sidan kan kännas för lyxig och för exklusiv, att folk inte skulle våga köpa biljetter för att de skulle tro att det är för dyrt. De sistnämnda visste jag inte riktigt hur jag skulle ta in. Ska man skratta eller gråta? För exklusiv? 

 

De har i alla fall inte valt någon grupp ännu. Alla grupper skulle lämna in alla material från redovisningen igår och de skulle titta över allting idag. Men nu när jag har gjort klart allt det där så har jag bara en hel workbook att skriva. Den ska lämnas in på måndag så hela helgen kommer spenderas åt att skriva den. Däremot är jag tillbaka med att uppdatera bloggen som vanligt igen på måndag!

 



Follow on Bloglovin